De Vreedzame School
Algemeen
De Vreedzame School is een compleet programma voor sociale competentie en democratisch burgerschap. Het beschouwt de klas en de school als een leefgemeenschap, waarin kinderen zich gehoord en gezien voelen, een stem krijgen, en waarin kinderen leren om samen beslissingen te nemen en conflicten op te lossen. Kinderen voelen zich verantwoordelijk voor elkaar en voor de gemeenschap, en staan open voor de verschillen tussen mensen.
Visie
Als Vreedzame School willen wij kinderen opvoeden tot verantwoordelijke en actieve leden van de gemeenschap. Daartoe beschouwen we de klas en de school als oefenplaats. Kinderen leren dat zij deel uitmaken van de gemeenschap die de klas en school vormt en leren daar een bijdrage aan te leveren. Ze leren oog en oor te hebben voor anderen, zich verantwoordelijk te voelen voor het algemeen belang: initiatiefrijk, zorgzaam en betrokken.
In de pedagogische visie van De Vreedzame School staan de volgende uitgangspunten centraal:
- het constructief oplossen van conflicten met behulp van mediatie
- het creëren van een positieve sociale en morele norm
- het bevorderen van sociale verbondenheid en gemeenschapszin.
Mediatoren
Een belangrijk onderdeel van De Vreedzame School is mediatie. Mediatie is bemiddeling bij conflicten. Alle leerlingen leren wat mediatie is en daarnaast worden enkele leerlingen opgeleid om de rol van leerlingmediator te vervullen. Zo nemen de kinderen zelf de verantwoordelijkheid voor het oplossen van conflicten in de klas of op het schoolplein. Dit noemen we 'peer mediation'. Het is een van de meest concrete uitwerkingen van het principe dat kinderen zelf verantwoordelijkheid hebben voor het klimaat op school.
Leerlingenraad
Op De Weier is een leerlingenraad actief. Deze leerlingenraad bestaat uit leerlingen uit de groepen 6 t/m 8. Eenmaal per maand vergaderen zij met de directeur over schoolse zaken. Hierbij valt te denken aan gedragsregels, de visie op leren, hoe gaat het in de diverse groepen, etc.
Leerlingen kunnen in de leerlingenraad komen door te solliciteren naar een vrijgekomen stoel. De leerlingen die zitting hebben in de leerlingenraad bepalen in overleg met de directeur welke kinderen er worden toegevoegd aan de raad.