Academische Opleidingsschool
Een Academische Opleidingsschool (AOS) is een school waar opleiden, innoveren en onderzoeken op de werkplek centraal staan. Zowel werkzame als aanstaande leraren onderzoeken, innoveren en worden op verschillende manieren opgeleid. Dit vindt plaats ten behoeve van het welbevinden en de leerresultaten van leerlingen en de professionele ontwikkeling van de betrokkenen binnen de school.
De pijlers opleiden, innoveren en onderzoeken vormen gezamenlijk de Academische Opleidingsschool. Scholen moeten innoveren om zich aan te kunnen passen aan de ontwikkelingen in onze maatschappij. De samenwerking met de Academie voor Pedagogiek en Onderwijs (APO) Saxion speelt hierin een belangrijke rol.
De eerste pijler opleiden richt zich op het opleiden van aanstaande leraren op de werkplek en de professionele ontwikkeling van zittende leraren. Op een Academische Opleidingsschool worden Pabo-studenten van de APO Saxion opgeleid. Wij zien het opleiden van studenten binnen ons bestuur, Stichting OPOA, als een stimulans voor onderwijsvernieuwingen binnen onze scholen. Nieuwe, jonge studenten hebben vaak frisse en creatieve ideeën, waarmee zij de school verder kunnen helpen. Andersom bieden wij de studenten de gelegenheid hun onderzoeksvaardigheden te ontwikkelen en kennis te maken met een innovatieve vorm van onderwijs.
De tweede pijler is innovatie. Elke AOS maakt gebruik van een onderzoeksagenda waarop de ontwikkelthema’s voor 1 tot 3 jaar staan beschreven. Aan de hand van deze onderzoeksagenda wordt er gewerkt aan het verbeteren van het onderwijs op de school. Elke Academische Opleidingsschool bepaalt zelf één of meerdere thema's waarop zij willen innoveren. Deze innovaties zijn specifiek voor de context van die school en zijn gerelateerd aan het schoolplan.
De derde pijler is onderzoek. Onderzoek kan op een Academische Opleidingsschool op verschillende manieren vorm worden gegeven. Pabo-studenten en zittende leraren gebruiken praktijkgericht onderzoek (ontwerp- en actieonderzoek) om het onderwijs op hun school te onderzoeken en te verbeteren. Door deze praktijkgerichte onderzoeken wordt effectief en succesvol gewerkt aan onderwijsontwikkeling. Bovendien wordt de onderzoekende houding van leraren gestimuleerd, waardoor zij meer zullen reflecteren op hun eigen handelen en beter in kunnen spelen op individuele behoeften van kinderen.